top of page
Skribentens bildSustainability Circle

Jennie Lindahl - Training Manger at SKF Factory AB

Hej Jennie, du ska vara med oss i montern på ProcessTeknik i Göteborg den 18-20 oktober.


Vad är det vanligaste ”felet” många gör med sina lager?

Svar: Felmontering och felaktig smörjning.


Vad kan ni på SKF erbjuda besökarna?

Svar: I montern får man träffa våra kunniga medarbetare, ställa frågor, prova på att montera och demontera lager med olika verktyg samt öka sin kunskap om lager och återtillverkning (remanufacturing) vilket innebär att man återställer ett lager, hus eller enhet istället för att köpa nytt.


SKF är en samarbetspartner oberoende av om man vill lösa ett specifikt problem för roterande utrustning, förbättra prestanda för sin anläggning eller höja den totala effektiviteten i sitt underhåll. SKF Training Center erbjuder utbildningar inom alla områden. Med tillgång till vår kunskap om inbyggnader tillsammans med rätt produkter, tillhörande teknik och lösningar, kan vi hjälpa kunden att uppnå den prestanda man önskar för sin roterande utrustning.


SKF kommer att ha med sig ”en vagn med rigg och lite annat” som våra besökare kan testa på. Berätta mer om detta.

Svar: Här kan besökarna lära sig hur man i praktiken monterar och riktar upp en axel på ett korrekt sätt. Genom att prova på i vår rigg får man lära sig hur man ska göra och hur man inte ska göra med guidning av våra experter.


Är det en lösning som ni säljer eller utbildar om?

Svar: Ja, man kan köpa lösningen direkt av SKF eller någon av våra återförsäljare. Om kunden vill lära sig att göra det själv har vi ett omfattande utbildningsprogram i lagermontering, vibrationsmätning, smörjning/tribologi och underhåll. Vi erbjuder tre olika certifieringar; SKF Kvalificerad lagermontör, SKF Certifierad lagermontör samt SKF Certifierad Tribolog. Dessa bokas på via vår hemsida: https://www.skf.com/se/services/training


Du ska ha med dig några lager som alla kan känna och titta på. Vad är tanken här?

Svar: För att besökarna ska få se med egna ögon och kunna förstå vad som är fel och vad som kan ha orsakat felet. Detta ger kunskap om vad som kan ha orsakat felet och hur man kan undvika att det händer igen.


Vad vill du att monterbesökarna ska få med sig för kunskap?

Svar: Mer förståelse för den roterande axeln och vad som krävs i montering och underhåll för att uppnå driftsäker, problemfri maskindrift samt minska totala driftskostnader. Vi vill också sprida kunskap om våra erbjudanden som till exempel prestationsbaserade avtal, vårt Solution Factory som är ett helt hus fyllt av service och lösningar under samma tak. Med vårt tjänsteutbud kan vi hjälpa kunden till ett effektivare underhåll i syfte att öka er tillgänglighet, minska kostnader och avsevärt minska miljöpåverkan. Digitaliseringen har också lett till nya möjligheter till då man med data vet hur maskinen mår och där det behövs kunna göra prestandaförbättringar.


TUSEN TACK JENNIE!


12 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page